Taiteen perusopetus TPO syventää osaamista ja vie kohti unelmia

Haluatko syventää tietojasi ja taitojasi taiteesta tai käsityöstä monipuolisesti? Kiinnostaako oman tyylin etsiskely? Tai haaveiletko jopa käsityöläisen tai taiteilijan ammatista?

Vastasitko kylläkylläKYLLÄ? Hienoa, vaikuttaa siltä, että sinä voisit nauttia suuresti taiteen perusopetuksesta jota on tarjolla Hiiden Opistolla!

 

Mikä taiteen perusopetus?

Taiteen perusopetus eli TPO sopii yhtä lailla intohimoiselle harrastajalle kuin rappusiksi kohti ammattia. Se on tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää eri taiteenalojen opetusta, joka antaa opiskelijalle valmiuksia ilmaista itseään ja hakeutua asianomaisen taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. Opetus suunnitellaan yleisen oppimäärän mukaisesti ja se perustuu lakiin taiteen perusopetuksesta (21.8.1998/633). Uusi opetussuunnitelma tuli voimaan vuonna 2018.

Meillä Hiiden Opistolla voi suorittaa taiteen perusopetusta käsityöhön ja taiteisiin liittyen. Lapsille on olemassa Käsityökoulu Hiisi ja aikuisille on omat kurssinsa. Aikuisille suunnatut kurssit kestävät 4 vuotta, joten perehtyminen tekniikoihin, materiaaleihin ja tekemiseen on todellakin perusteellista.

 

”Eivät vain aivot ajattele, sen tietää jokainen käsityöläinen. Myös kädet ajattelevat työskennellessään eri materiaalien parissa. Kädet välittävät tietoa aivoille. Ja käsien ja aivojen välissä on ihmisen sydän, hänen rakkautensa työhön.” Bertel Gardberg

Kokeileva käsityö- Käsityön taiteen perusopetus -ryhmä 2018-2022

Hiiden Opiston taiteen peruskurssilla on aikaa perehtyä ja soveltaa oppimaansa.
Taiteen peruskurssilla on aikaa perehtyä ja soveltaa oppimaansa.

Vuonna 2018 aloittanut, Kokeileva käsityö- Käsityön taiteen perusopetus aikuisille –ryhmä valmistui helmikuussa 2022. Kurssilaisten upea loppunäyttely oli esillä Lohjan pääkirjaston Linderin-salissa helmikuussa. Näyttelykiireiden päätyttyä tavoitin 5 iloista ja taitavaa kurssilaista kertomaan kurssista. On selvää, että kurssille hakeudutaan hyvinkin erilaisista syistä, mutta miksi juuri sinä halusit mukaan?

HEIDI: Lapseni olivat lasten käsityökoulussa ja silloin taisin itse asiassa kurssin opettajalle Sari Kymäläiselle sanoakin, että olisi ihanaa, jos aikuisille olisi jotain vastaavaa. Sari kertoi sitten tästä kurssista. Minulla meni kyllä muutama vuosi ennen kuin koin että tähän oli aikaa. 

TUULA-ELINA: Olen vasta aikuisiällä löytänyt käsityöt ja askartelun ja hurahtanut niihin täysin. Paljon olen tosin jo ehtinyt opiskellakin, mutta tässähän ei koskaan ”tule valmiiksi”;). Halusin säännöllistä ja pitkäkestoista opetusta sekä opetusta eri aihealueilta. Nimenomaan kokeellisuus kiinnosti. 

RITVA: Olen lapsesta asti pitänyt kaikenlaisista käsitöistä. Vuonna 2000 pyrin Vihdin käsi-ja taideteollisen kouluun ja valmistuin 2003 Länsi-Uudenmaan koulutuskeskuksessa Artesaaniksi Sisustustekstiili -linjalta. Tästä jäi kytemään palo, että joskus ehkä jatkan. Monena vuonna myöhästyin ilmoittautumisesta Kokeilevan käsityöhön mutta vihdoin vuonna 2018 olin ajoissa ja pääsin aloittamaan. 

HELI: Arvasin, että kurssilla on tarjolla monenlaista mielenkiintoista tekemistä eri tekniikoilla ja teemoilla.

ANU: Halusin mukaan kurssille, sillä käsityöt ovat kiinnostaneet minua lähes aina. Halusin vahvistaa ja syventää omaa käsityöosaamistani. Lisäksi halusin oppia uusia mahdollisuuksia tehdä käsitöitä. 

Hiiden Opiston Kokeilevan käsityön kurssilla syntyi myös tämä Frida Kahlo -lamppu.
Hiiden Opiston Kokeilevan käsityön kurssilla syntyi myös tämä Frida Kahlo -lamppu.

Vahvuutena aika

Hiiden Opiston taiteen perusopetuksen kursseilla perehdytään monipuolisesti taiteen tai käsityön eri osa-alueisiin ja etsitään omaa persoonallista tyyliä. Kokoajan nopenevassa maailmassa näiden kurssien ehdoton vahvuus on juuri aika; pitkä opiskeluaika mahdollistaa laajat opinnot ja vapaasti valittavia valinnaisia. Opettelussa mennään syvälle ja kursseilla on tilaa soveltaa opittua hyvinkin luovasti.

”Jokaisella on oma tyyli, joka kehittyy ajan mittaan ja
kehitykseen vaikuttaa aina kaikki nähty, kokeiltu ja opittu.
Heli.

Kokeilevan käsityön kurssilla sukellettiin mm. keramiikkaan, puutöihin, erilaisiin lankatekniikoihin, kirjontaan, makrameehen, vaatetusompeluun, värjäykseen. jne.. sisältöä on neljässä vuodessa p a l j o n. Mutta valmistuneet kurssilaiset, kertokaa mikä kurssilla oli mieleenpainuvinta?

ANU: Uuden oppiminen, ja se kun oivalsi mitä haluaa tehdä, siis mistä käsityön muodosta pitää ja mistä ei. Eniten pidin Mixed-media tekniikasta. Se suorastaan hurmasi minut.

RITVA: Mieleenpainuvinta oli kaikki uuden tekeminen/oivaltaminen ja se, että pienen paineen alla syntyi uusia ideoita. Oli myös mukavaa saada nähdä toisten kurssilaisten tekemisiä.

TUULA-ELINA: Mieleenpainuvinta oli ehkä se, että koronasta huolimatta opetus jatkui etänä ja tekemisestä ja opiskelusta pystyi nauttimaan myös niin. Myös ryhmähenki oli erinomainen ja jäi mieleen.

HELI: Innostunut ja iloinen tekemisen meininki. Mukava ryhmä ja hyvät opettajat, mielenkiintoiset tehtävät.

HEIDI: Mieleenpainuvinta kurssilla oli ns. ”pakkoluovuus”. Siis se, että tietystä teemasta piti suunnitella ja tehdä jotain. Se pakotti pois tutusta ja turvallisesta. Oli mahtavaa huomata, että aina syntyy jotain.

 

WANTED: OMA PERSOONALLINEN TYYLI

Taiteen peruskurssin kokonaistuntimäärään sisältyy myös omaehtoista opiskelua. Kurssilaiset saavat esimerkiksi kesätehtävän tehtäväksi kausien välillä. Yksi käsityökurssin kesätehtävä oli Kiertävä kirja. Siinä idea on se, että kirjan aloittaja keksii teeman ja seuraava jatkaa sitä käsityöntekniikoilla. Kirja ei välttämättä ala kertoa mitään tarinaa, vaikka niinkin saattaa käydä, mutta sitä selailemalla erilaiset tyylit korostuvat. Kurssilla haetaankin omaa tyyliä ja pyritään rikkomaan myös rajoja. Myös sen oivaltaminen on tärkeää mihin suuntaan ei halua mennä. Löytyikö oma tyyli?

HEIDI: Myös se oli hyvä huomata, miten ennakkokäsitykset eri tekniikoista eivät vastanneetkaan todellisuutta; Välillä olin todella innostunut jostain uudesta asiasta vain todetakseni, että se ei ollutkaan minun juttuni. Ja välillä taas ajattelin, että tämä tekniikka ei ole oikein minua varten ja kun pääsin alkuun, innostuinkin siitä aivan valtavasti.  Kurssin aikana kyllä kirkastui se, missä on hyvä ja varsinkin se, minkä kokee mielenkiintoiseksi.

TUULA-ELINA: Oma tyyli ehkä enemmänkin kirkastui ja hioutui, kuin löytyi.

HELI: Jokaisella on oma tyyli, joka kehittyy ajan mittaan ja kehitykseen vaikuttaa aina kaikki nähty, kokeiltu ja opittu.

ANU: Kyllä löytyi. Itse kun tutkistelin omia töitäni näin jälkikäteen, huomasin ihan selvästi tehneeni tietynlaisia ja tietyllä omalla tyylillä erilaisia kokeiluharjoituksia. Vuosien aikana sitä ei itse huomannut, että olisi joku tietty tyyli, mutta näin jälkikäteen sen huomasi selvästi. Rakastan värejä ja eri materiaalien yhdistämistä. 

RITVA: En tiedä löysinkö täältä ns. tyyliäni, koska en todennäköisesti koskaan pysy vain yhden tekniikan tekijänä vaan olen käsitöiden suhteen kaikkiruokainen sekatekijä ja ikuinen kokeilija.

Hiiden Opiston TPO - näyttelyssä seinävaatteessa kirsikkapuu kukkii.
Seinävaatteessa kirsikkapuu kukkii.

Kurssi voi auttaa koulunpenkille

Vaikka taiteen peruskoulutuksesta ei varsinaisesti saa lisäpisteitä kouluun hakiessa, eikä moni kurssin kävijä koulunpenkille havittelekaan, siitä on silti apua jos alan koulutukseen aikoo hakeutua. Jos koulu ei enää kuulu suunnitelmiin, kurssi tarjoaa muunlaista iloa ja hyötyä. Etukäteen pohdittuna pitkältä ajalta kuulostava neljä vuotta on jälkikäteen ajateltuna vilahtanut silmissä. Kokeellinen käsityö – kurssilainen, onko sinulla jatkosuunnitelmia?

RITVA: Varsinaisia jatkosuunnitelmia en ole tehnyt muusta kuin että käsitöiden tekemiset jatkuvat varmasti, tulen käymään joitakin kursseja jatkossakin. Joskin Mixed media ja sekatekniikka maalauksessakin kiinnostavat ja hakeudun luultavimmin seuraavaksi tällaisella kurssille.

TUULA-ELINA: Aion jatkaa valitsemallani tiellä ja toivoisin löytäväni jonkun uuden, pitkäkestoisen kurssin. Nyt on tiedossa joitakin lyhytkursseja sekä viikon kesäkurssi Kankaanpäässä. 

HELI: Hiiden Opistosta löytyy hyvä kurssivalikoima ja käsityön harrastus jatkuu aina myös itsenäisesti.

HEIDI: Kurssista on minun tämänhetkisessä työssäni todella paljon hyötyä. Minusta olisi ihanaa jos me voisimme saman kivan ryhmän kanssa jatkaa ’omilla kursseilla’, niin kuin opettajien kanssa oli puhetta.

ANU: Haluaisin syventää lisää käsityöosaamistani. Lisäksi haluaisin hyödyntää käsityöosaamistani tulevaisuudessa oman työni ohessa. 

 

Kiitos ihanista töistä ja haastattelusta, ja vielä kerran onnea valmistumisen johdosta kaikille kurssilaisille.

 

Alkoiko kurssittaa? Katso alkavat kurssit.

Lue täältä lisää Taiteen perusopetuksesta.

Kommentoi artikkelia