Vieraiden kielten opiskelu kansalaisopistossa on suosittu harrastus, joka virkistää sekä älynystyröitä että sosiaalista elämää. Kieliopinnot mielletään usein koulumaiseksi opiskeluksi, jossa keskeisiä työvälineitä ovat oppikirja, sanakirja ja kirjoitusvälineet. Kyse on kuitenkin paljon muustakin.
Tiesitkö, että kieltenopettajan työkalupakkiin kuuluvat nykyään mm. seuraavat välineet: tietokone, tablet-laite, älytaulu, kielistudio ja kännykkä?
Digitaaliset työkalut tuovat vaihtelua opiskeluun ja tekevät siitä hauskempaa!
Kieltenopiskelu ja -opettaminen ovat tasapainoilua perinteisten ja nykyaikaisten menetelmien välillä. Kirjallista kääntämistä ja kielioppia korostava kieltenopetus on jo vuosikymmeniä sitten taakse jäänyttä elämää. Nykyaikaisessa kieltenopetuksessa korostuu kommunikatiivisuus – se, että vieraskielinen viesti menee perille ja kommunikaatio jatkuu, vaikka sanoma ei olisikaan kieliopillisesti prikulleen oikein muotoiltu. Sosiaalinen vuorovaikutus on keskeisessä roolissa.
Oppikirjat ovat edelleen tärkeitä työvälineitä useimmilla kielten kursseilla, mutta niiden rinnalle on ilmestynyt paljon uusia tapoja elävöittää opetusta. Digitaaliset työkalut tuovat vaihtelua kieltenopetukseen ja – toisin kuin usein luullaan – ne syventävät opiskelun sosiaalista ulottuvuutta. Toisin sanoen: ne tekevät opiskelusta hauskempaa!
Sanapilviohjelma AnswerGarden
Eräs omista suosikkisovelluksistani on ilmainen sanapilviohjelma AnswerGarden. Sen avulla opiskelijat voivat lähettää tiettyyn aiheeseen liittyviä sanoja tai lauseita koko ryhmän nähtäväksi – näin luodaan koko ryhmän yhteinen ”sanapilvi” tai ”ideaseinä”. Samalla kerrataan ja opitaan uutta, aiheeseen liittyvää vieraan kielen sanastoa. Ohjelma toimii myös muunlaisen ideoinnin työkaluna.
Työkalua on helppo käyttää tietokoneella selaimessa tai mobiililaitteella sovelluksena. Olen testannut AnswerGardenia myös kansalaisopiston senioriopiskelijoiden kanssa, hyvin tuloksin – ohjelma ei vaadi suurta tietoteknistä ponnistelua opiskelijoilta eikä opettajaltakaan. Hauskinta opiskelijoiden mielestä on, kun saa yhdessä parin kanssa tai pienryhmässä kehitellä ideoita, ja lähettää niitä koko luokan yhteiselle seinälle. Yhdessä työskentely madaltaa osallistumiskynnystä erityisesti niiden opiskelijoiden osalta, joille tietotekniikan käyttö ei ole kovin tuttua.
Kahoot! muuntaa opiskelun peliksi
Toinen suosikkiohjelmistani on Kahoot!, jota käytän erittäin usein joko tietovisan, kertaustehtävän tai mielipidekyselyn muodossa. Kahoot!-työkalu muuntaa opiskelun peliksi, jossa opiskelijat kisaavat yksin tai joukkueina toisiaan vastaan. Pieni leikkimielinen kilpailu tuo särmää opiskeluun, ja on parhaimmillaan erittäin palkitsevaa.
Kahoot!-työkalua voi käyttää myös mielipidekyselyn muodossa, jolloin esimerkiksi kurssipalauteen kerääminen sujuu näppärästi tunnilla. Samoin kuin AnswerGarden, Kahoot! toimii sekä tietokoneella selaimessa että mobiililaitteilla. Senioriopiskelijat ovat kiitelleet työkalua selkeästä ulkonäöstä ja toiminnallisuudesta – ovatpa jotkut innostuneet luomaan omia Kahoot!-visoja lapsenlapsilleenkin!Myös opettajan on helppo ottaa AnswerGarden- ja Kahoot!-työkalut käyttöön. Sekä ohjelmien omilta sivuilta (answergarden.ch ja kahoot.com) että muualta netistä löytyy selkeitä käyttöohjeita ja -vinkkejä, esimerkiksi:
Suomenkielinen ohje AnswerGardeniin:
→ https://www.slideshare.net/MatleenaLaakso/sanapilvet-opetuksessa
Suomenkielinen ohjevideo AnswerGardeniin:
→ https://www.youtube.com/watch?v=K9M2dQfUdUE
Suomenkielinen Kahoot!-ohje
→ https://peda.net/hankkeet/tvt-tietopankki/kahoot2/kahoot
Suomenkielinen Kahoot!-ohjevideo:
→ https://www.youtube.com/watch?v=F8JbQldjFv8
Kirjoittaja Jonna Käsmä
Kommentoi artikkelia